Culture

Beethoven

The most violent music I have ever known.

 


Psychosis

T1521520_21It is essential to laugh at ourselves. Laughter is a type of mocking spirit and appears in certain affections that are characterized by a break from reality, like psychosis. Humor attracts attention to the unusual aspects of reality. Psychosis could therefore be the reality if one were no longer able to laugh.

To the platonician, laughter corresponds to a philosophical way of joking that is equal to mind games and theoretical exercices.

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Il faut absolument rire de nous-mêmes. Le rire est une forme d’esprit railleuse et apparaît dans certaines affections caractérisées par une coupure avec le réel, comme une psychose. L’humour attire l’attention sur les aspects insolites de la réalité. La psychose pourrait donc être la réalité si on ne savait plus rire.

Au rire platonicien correspond une manière philosophique de plaisanter qui vaut comme jeu de l’esprit et comme exercice théorique.

 


Cultura

“Culture,” what is culture? A clip from Sidnnetwork 1976 movieey Lumet’s film Network, written by Paddy Chayefsky, clearly shows what it has become.

In this clip, Schumacher (money) with the panache of a Cyrano, shows Beale (opinion) what the world has become and what must be done in order to become part of the world.

Long ago, culture was the expression of artists (music, literature, art: theatre, opera, and cinema) on various subjects of a world beset by economic pressure intent on destroying it. Faced with the impossibility of expressing itself, culture became the spokesperson of money (the system), unless it continues its heroic momentum in exceptional situations that are still able to escape the system, such as Mel Gibson and The Passion of the Christ (despite one subtitle that was removed).

In this clip, there is axiological opposition between the absolute authority of the economic power and the astonishment of the opinion-makers. The tension in the expression reflects the implacable stakes of world domination through money and opinion, and the satisfaction that an individual finds in society does not, for all that, guarantee the enjoyment of certain goods, but rather the assurance that he will be able to enjoy them one day. The opinion-maker, because of money, will do everything to convince his audience of this.

Culture, therefore, seeks intersubjectivity, which cements individuals together. This is what the Enlightenment ordered at the time of the French Revolution, as the Faith of former times had been lost.

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La « culture », qu’est-ce que la culture ? L’extrait du film de Sidney Lumet, Network, écrit par Paddy Chayefsky, montre bien ce qu’elle est devenue.

Dans cet extrait, Schumacher (l’argent), avec la verve d’un Cyrano, montre à Beale (l’opinion) ce qu’est devenu le monde et ce qui doit être fait en fonction du devenir du monde.

Jadis, la culture était l’expression d’artistes (musique, littérature, art : théâtre, opéra puis cinéma) sur différents sujets du monde en proie à la pression économique destructrice de celui-ci. Devant l’impossibilité de s’exprimer, elle est devenue le porte-parole de l’argent (le système), à moins qu’elle ne continue sa lancée héroïque dans les rares cas d’exception qui échappent encore au système, par exemple Mel Gibson et The Passion of the Christ, malgré un sous-titre qui fut retiré.

Dans cet extrait, il y a opposition axiologique entre l’autorité absolue de la puissance économique et la stupeur des faiseurs d’opinion. La tension de l’expression reflète l’enjeu implacable de la domination du monde par l’argent et l’opinion, et la satisfaction que l’individu trouve dans la société ne consacre pas pour autant la jouissance de certains biens, mais plutôt l’assurance de pouvoir éventuellement en profiter un jour. Le faiseur d’opinion, à cause de l’argent, fera tout pour en convaincre son auditoire.

La culture cherche donc l’intersubjectivité, ce qui cimente les individus les uns aux autres, ce que les Lumières ont commandé lors de la Révolution, car on a perdu la Foi d’antan.

 

All material © 1996-2017  Francis P Ubertelli.

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